A magyar motorkerékpár gyártás rövid története:
A magyar motorkerékpár-ipar sok évtizedes múltra tekint vissza. A felszabadulás után a korábbi tapasztalatok felhasználásával elkészültek a 100-as , a 125-ös , a 250-es Csepelek, az 1950-es évek második felében pedig megjelentek a közkedvelt robogók is. A hatvanas évek közepéig ,szinte módosítás nélkül gyártott "nagy" T5-ös Pannonia után 1966 -ban megjelent a P10-es átmeneti széria. Innen csak pár lépés az 1967 végén bemutatott P20-as. Az elsõ vevõk 1968 telén vehették birtokukba a rendkívül fürge ötsebességes modellt. Alighogy megindult a sorozatgyártás, máris új terveket szövögettek és valósítottak meg a kisérleti mûhelyben. Ezek egyrészt a futó típus "csiszolására", másrészt alapvetõ módosításokra vonatkoztak. Így jött létre a "félbevágott" P 175, ami valójában a P20 aljára és fele forgattyústengelyére épült ,és 175 ccm-es hengerrel 14 LE-t teljesített. A hasonló módon felépített ,két hengeres , 324 ccm-es P 350 típusjelzésû motor 7000-es fordulaton 32 LE-t ért el. A nagyreményû , korszerû , dinamikus P-sorozat megjelenése ,egyúttal a hazai motorkerékpár-ipar hattyúdala is volt. Ugyanis 1975-ben , központi intézkedésre , megszünt a motorkerékpár-gyártás Magyarországon...
Néhány magyar motorkerékpár a teljesség igénye nélkül:
Csepel "Turán"
Mátra 100
D Csepel 125
Csepel 250/U
Danuvia 125
Panni
Tünde
Berva |